Focaccia

18 juli 2009 at 9:46 1 kommentar

Det mest perfekta partybrödet. Ingredienser man har hemma – oftast. Musigt gott. Receptet finns i Anna Bergenströms bok ”Annas Mat”. Det är en av de kokböcker jag skulle ta med till en öde ö – där finns allt!

focaccia

Foccacia ur Annas Mat

1/ 2 pkt jäst (alternativt motsvarande torrjäst)
6 dl. ljummet vatten
1 msk honung
1/ 2 msk salt
2 msk olivolja
12 dl. vetemjöl

ev. örter, fetaost, rödlök….

Smula ner jästen i en bunke och rör ut i ljummet vatten.

Lägg i honung & salt – rör om. Häll i olivolja och vetemjöl-

Arbeta ihop till lös deg.

Jäs övertäckt 45- 60 minuter.

Tippa upp på mjölat bakbord och tillsätt ev mera mjöl. Knåda lite eller bara hyfsa till den lite så att den passar på plåten, jag häller ut degen direkt på plåten när jag bakar Focaccia.

Pensla degkakan med olivolja, gör lite små gropar här och där. Strö över salt och eventuell annan smaksättning.

Jäs i 15-25 minuter.

Grädda sedan i 25 minuter mitt i ugnen 200-225 grader.

Entry filed under: baka, foto, recept. Tags: , , .

Sommarlov Mod

1 kommentar Add your own

  • 1. Ann Granlund  |  18 juli 2009 kl. 18:51

    håller helt med dej, skulle inte heller vilja vara utan Annas mat. Däremot har jag inte lagar foccacian, måste prövas! hälsningar från Sjökvarteret.

    Svara

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Jag är Mari, mamma, dotter, syster, vän, scrappare, rädd för hundar och svag för choklad. Jobbar med Paf Open i dreamteamet och är en stolt del av April Kommunikation Bloggar för att dela med mig av det som är vackert, skoj, pyssligt, scrappigt, klokt och inspirerande - välkommen!

Mest lästa inlägg

Senaste inläggen

Mest klickade


