Encyclopedia of an ordinary life

23 juli 2010 at 16:41 Lämna en kommentar

Vilken härligt konstig bok. Encyclopedia of an ordinary life. Jag hittade den hos Big Picture Scrapbooking och beställde den från AdLibris.

Boken är i uppslagsboksform med alla möjliga tankar – ledsna, glada, vardagliga och superstora. Härlig blandning och så inspirerande.

Så här skriver AdLibris om den svenska översättningen

Jag har inte överlevt mot alla odds.

Jag har inte räddats till livet.

Jag har inte bevittnat det ofattbara.

Detta är min berättelse

Mitt liv som vanlig – En uppslagsbok från A-Ö

Hur sammanfattar man ett liv? Hur ger man den sannaste bilden av vad man såg, kände, lärde sig, älskade, strävade efter?

För Amy Krouse Rosenthal kom det överraskande svaret i form av ett lexikon.

I Mitt liv som vanlig har hon på ett fyndigt sätt anpassat det antika formatet för attförmedla kunskap till en djup, klok, ofta rolig, fullfjädrad självbiografi. Genom att använda sig av korta texter arrangerade från A till Ö, av vilka många hänvisar tillvarandra, fångar Rosenthal i fantastisk och episodisk detaljrikedom ögonblicken, iakttagelserna och känslorna som ryms i ett nutida liv.

Börja var som helst – förslagsvis på första sidan – och se hur en ung kvinnas alfabetiserade existens kan öppna upp och definiera världen på nya och oväntade sätt.

Det handlar kanske om ett vanligt liv, men det är beskrivet i en ovanlig bok.

För mig som dokumenterar i foton och scrapbooking och på andra märkliga vis var boken en aha-upplevelse. Mysig kanske, vänskaplig, skoj och tänkvärd. Läs den! Jag brukar ha bokbytarkvällar men denna ska bo hos mig – fast den kan få åka på äventyr ifall någon vill låna den. Ett tag.


Entry filed under: läsa.

Project 365, 183-187 Project 365, 188-190

Lämna en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Jag är Mari, mamma, dotter, syster, vän, scrappare, rädd för hundar och svag för choklad. Jobbar med Paf Open i dreamteamet och är en stolt del av April Kommunikation Bloggar för att dela med mig av det som är vackert, skoj, pyssligt, scrappigt, klokt och inspirerande - välkommen!

Mest klickade

  • Inget